PT team!!

Det har verkligen blivit en succé med våra PT team. Nu har vi fyra grupper igång och det är tre gånger kvar av tio veckor. En ny omgång är planerad till vecka 15.

TEAM Utmaningen – Här är du välkommen som regelbundet tränar och är tränings van men som vill till ex få ny inspiration, ta sig an en utmaning eller/och ta träningen till en ny nivå.

TEAM Styrka och kondition – Riktar sig till dig som nyss börjat tränat eller som inte kommer igång med din träning.

TEAM Må bra – Hitta rätt balans i livet genom bland annat yoga, rörlighet, kost eller stresshantering.

Är du intresserad så kontakta oss så berättar vi mer.

pt bild

Annonser

Cheesecake med kola- och pepparkaksbotten

cheesecake_pepparkaksbotten.2

Julens i särklass godaste och vackraste efterrätt kan vara denna cheesecake med kola- och pepparkaksbotten. Dessutom smidig att förbereda några dagar innan festligheterna.

Ingredienser botten:

– 200 g pepparkakor

– 50 g smör

Gör så här:

1. Mixa ihop pepparkakor till smulor.

2. Smält smör och blanda med pepparkakssmulorna.

3. Täck en form med bakpapper och tryck ut massan i formen. Ställ i frysen och förbred fyllningen under tiden.

Ingredienser fyllning:

– 2 äggulor

– 1 dl socker (eller Sötströ för mindre socker)

– 0,5 tsk vaniljpulver

– 200 g Philadelphia ost

– 2 dl grädde

– 2 äggvitor

– 1 burk karamelliserad mjölk

Gör så här:

1. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker pösigt.

2. Vispa upp äggvitorna till ett hårt skum i en skål och vispa grädden i en annan skål.

3. Ner med Philadelphiaost, sen även ner grädden och vänd till sist ner äggvitan.

4. Tag ut formen ur frysen och bred på en burk karamelliserad mjölk i ett jämnt lager.

5. Häll på glassmeten och täck formen med folie. Ställ in i frysen i minst 8 timmar, gärna över natten.

6. Inför servering – dekorera gärna med lingon.

 

Fish Tacos

 

fish_taco_3 

Ett gott alternativ till köttfärsen.

Ingredienser:

– 400 g vit fisk

– 2 dl panko

– 2 dl mjöl

– 1 tsk spiskummin

– 1 tsk chilipulver

– salt

– olja till fritering

Gör så här:

1. Skär fisken i bitar. Salta och låt stå i ca 30 min.

2. Blanda mjöl, spiskummin och chili. Rör ut ägget och häll upp panko på en tallrik.

3. Panera fisken i mjöl blandningen, sen i ägget och sist i panko.

4. Hettar upp oljan och fritera ca två minuter på varje sida.

5. Servera gärna tillsammans med lime, färsk koriander, picklad rödlök och rödkål.

Smaklig måltid 🙂

Vegetariska enchiladas

enchilada_start

 

Recept 4 portioner:

– 4 st tortillabröd

– ca 6 dl kokta kikärtor

– tacokrydda

– 2 dl créme fraiche

– 2 dl krossade tomater

– 1 msk tomatpuré

– 1 grönsaksbuljong

– 1 dl vatten

– hackad chili/sambal oelek efter smak

– riven ost

Gör så här:

1. Fräs kikärtorna lätt i en stekpanna tillsammans med tacokryddan. Fyll tortillasbröden med kikärtor, vik ihop och placera i en ugnsform.

2. Värm créme fraîche, tomater, buljong, chili/sambal oelek och vatten i en kastrull och låt puttra ett par minuter.

3. Häll såsen över tortillasrullarna, garnera med riven ost.

4. Tillaga i ugnen på 200° i cirka 10 minuter.

5. Avnjut tillsammans med en sallad, t.ex. färsk spenat, körsbärstomater, blomkål, rödlök och majs.

Andra varianter: Fungerar utmärkt att göra med köttfärs/kyckling/vego färs istället för kikärtor. Även kycklingsstrimlor, kidneybönor och röda linser är goda alternativ. Variera tacokryddan med exempelvis fajitas – eller burritokrydda.

Trevlig helg !!!

Pt Team

Nu har vi kört 2 söndagar med våra PT Team och det har varit svettigt, roligt och mycket tänjande på bekvämlighetszoner. Det är en otroligt mäktig känsla för mig som PT att se hur deltagarna verkligen fokuserar, biter ihop och plockar fram det där extra för att ta sig ända vägen fram.

På söndag ska vi väcka kroppen med övningar inspirerat från Soma Move sedan lägga mycket tid på pulsträning och även bålkontroll. Varje pass avlutas med sköna rörelser som ökar rörligheten.

Förra veckan la vi det mesta krutet på styrka, men pulsen fick inte helt ledigt utan en liten stund ägnades åt detta. Avslutade passet med övningar för bålen och sedan en rörlighetsserie.

Första veckan ägnade vi oss  bland annat åt stationsträning med övningar som höjde pulsen, utmanade koordinationen och styrkan.

Att träna i PT Team innebär att du får dynamiken, energin som träning i grupp skapar MEN också att du får coachning från personliga tränaren. Man kan säga att man får det bästa från två världar 🙂

Känner du dig sugen på att va med i en grupp på 3-5 personer? Kanske ni är ett gäng som vill träna  och jobba emot ett gemensamt mål?  Hör av er till oss!!

Ha det fint!!

 

 

PT Team!!

 

pt bild

 

Under 10 söndagar med start i början av oktober kickar vi igång PT Team. Detta innebär personlig träning i grupp med 3-5 personer.

Pt Team är för dig som vill kombinera personlig träning med motivationshöjning som kommer från gruppträning plus att du inte heller betalat fullt pris för att träna med PT.

Vi startar upp tre grupper med olika inriktningar:

Team Starkare och snabbare: För dig som tränar mycket och regelbundet men vill ta din träning till en ny nivå eller helt enkelt utmana dig själv.

Team styrka och kondition: Har du svårt att få till en regelbundenhet med din träning eller nyss börjat träna? Då är denna grupp något för dig.

Team Måbra: Här kommer vi att fokusera på viktnedgång med hjälp av träning.

Upplägget kommer se olika ut från pass till pass.

Ett inledande samtal med alla deltagare innan omgången drar igång kommer jag ha för att få en bild av vad man har för mål med sin träning. Detta för att jag på bästa sätt ska kunna få ihop ett bra upplägg.

Även mätningar med vår InBody scanner ingår och något slags test i början och i slutet, kondition eller styrka.

Har ni mer frågor eller vill anmäla er så kontakta oss här på Hälsocenter!!

 

Ha det fint !!