Håll dig frisk med D-vitamin!

solljus

D-vitamin anses stärka immunförsvaret och musklerna. För att bilda D-vitamin krävs det att vi utsätter huden för solljus, men det är bara från april till september som den svenska solen är tillräckligt stark. På vinterhalvåret gäller det att du istället får i dig D-vitamin från kosten. Störst mängd finns i fet fisk, som lax och sill. Men även om du äter mycket fisk, ägg och berikade mejeriprodukter kan det vara svårt att komma upp i den rekommenderade dagsdosen. Då kan du behöva tillskott med D-vitamin. Livsmedelsverket rekommenderar 7,5 mikrogram per dag för vuxna och barn över 2 år, men Europeiska kommissionen har angett att ett dagligt intag på upp till 50 mikrogram är ofarligt.

Här hittar du D-vitamin: Fet fisk som lax, sill, makrill, ål, gös och abborre, svamparna kantarell och shiitake, mjölk och smör, ägg, ostron och i D-vitamintillskott.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s