Mumsiga mellisplättar

Vi hann knappt sätta upp ett nytt recept på vår kosttipstavla på Hälsocenter innan vi fick frågan ”Har ni lagt ut receptet på Mumsiga plättar på bloggen?”. Ikväll kommer det efterlängtade receptet, passar lika bra till frukost som till mellanmål.

Mumsiga mellisplättar (1 port)
Mixa ½ banan och 2 ägg slätt. Tillsätt ½ dl keso, ½ msk kokosmjöl och 1 krm äkta vaniljpulver. Stek i smör eller kokosfett. Servera med uppskuren frukt eller bär, blåbär och hallon rekommenderas!

Kostkursht14

Annonser

Bönor och korn bra för hjärtat

Ni har väl inte missat att vår personliga tränare Anna-Lena kör ett extrapass av sin populära Tabata på matta nästa vecka när vi firar 5-årsjubileum? Tiden är kl 18.30-19.25 på tisdag 2/9, missa inte att boka er för detta!!

I senaste numret av Min hälsa kan man läsa om att bönor och korn är bra för hjärtat, dags att få in lite mer bönor i maten alltsä! Artikeln följer nedan, läs och begrunda!

bonorokorn

”Ät bönor och korn och minska risken för hjärt-kärlsjukdom. Med dessa små kostförändringar kan du minska risken med 11%, det har en studie vid Lunds universitet visat. I studien jämfördes två olika koster. Den ena var rik på bruna bönor, kikärtor och fullkornskorn, medan den andra innehöll lika mycket kostfiber, fast istället främst från fullkornsvete. Försökspersonerna som åt korn och baljväxter varje dag fick bl a sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och minskade nivåer av en markör som förknippas med risk för att utveckla metabolt syndrom”.

25 mellanmålsvariationer med keso!

Så här efter semestertider är det många som vill komma i form. Förutom att träna är det viktigt att man även sköter sin kost och har man en bra måltidsordning kommer man väldigt långt med det. Käka ungefär var 3:e timme och du håller ditt blodsocker jämnt vilket gör att du inte överäter vid måltiderna eller drabbas av ”sug” efter något sött. Käkar man en bra frukost, lunch och middag brukar det räcka att stoppa in ett mellanmål då och då, och en bra grund i mellanmål är keso. Variationerna är oändliga, du kan nästan blanda keso med vad som helst! Nedan följer 25 tips på olika kombinationer:

– Äpple och kanel
– Päron och kanel
– Apelsin
– Passionsfrukt och päron
– Kiwi och äpple
– Granatäpple
– Ananas
– Hallon och blåbär
– Blåbär och banan
– Banan och kanel
. Kiwi och lime
– Hallon och mango
– Blåbär och kanel
– Melon
– Tonfisk, kokt ägg, dill, finhackad rödlök
– Tonfisk och keso på en knäckemacka
– Finhackad rödlök och stenbitsrom
– Skinka, persilja, finhackad rödlök
– Räkor, dill, rödlök, citronsaft, peppar
– Müsli och kanel
– Avokado
– Blåbär, havregryn, kanel
– Äpple, blåbär och müsli
– Kräftstjärtar och hackad dill
– Omelett

Rättelse yoghurtglass med svarta vinbär!

DU missar väl inte att Hälsocenter har 5-årsjubileum snart! Mellan 1 och 5 september firar vi ordentligt med diverse aktiviteter, du kan läsa mer om dessa på vår hemsida! Vi kommer ha bra erbjudanden varje dag så missa inte att ta med era vänner hit!

OBS! För några veckor sedan publicerade vi ett recept på en yoghurtglass med svarta vinbär. Det står att denna ska serveras direkt men det ska den icke, ställ in den i frysen en stund innan servering!

Dags för ett recept inför helgen och nu får ni Ankis (en flitig medlem på Hälsocenter) magnifika spenatsoppa. Anki skrev ner receptet åt oss och ni får det precis som hon skrev det och även en bild på resultatet. Något att testa till helgen kanske? =)

Ankis spenatsoppa

Spenatsoppa á la Anki (cirka 4 personer)
Fräste en hackad gul lök i en gryta. …hällde på en liter vatten och en grönsaksbuljongtärning…skvätte i lite grädde o lite mjölk…redde av m lite maizena…(gillar inte blask)…la i 5-6 kuber m fryst spenat (beror på hur grön du vill ha den)…klippte ner en liten knippe persilja…lät det sjuda under omrörning tills spenaten tinat…körde allt i mixern för att släta till den…nej..nu glömde jag…hade en liten chili som jag hackade ner… Smaka av m salt o vitpeppar… ungefär så…Osså ägghalvor…förstås ….

Nya tag inför hösten!

Välkomna åter efter denna härliga svenska sommar!

Nu tar Hälsocenter nya tag och kör igång hösten 2014. Måndag 1/9 firar Hälsocenter 5 år och hela den veckan kommer vi att köra lite olika aktiviteter för att fira, schema kommer upp angående detta. Boka gärna in fredagen 5/9 redan nu då vi kommer att avsluta vårt firande med after gym på 4:an huset.

Hösten kommer även att bjuda på mamma/baby-träning, PT-small Groups i Omniaburen, kostkurser, yoga workshop, gör om mig-projekt mm! Håll ögonen öppna och varmt välkomna till Hälsocenter under hösten!