Träning vid graviditet!!

 

Förr gavs oftast rådet att kvinnor skulle hålla sig lugna under graviditeten. Man var rädd att träningen ledde till små barn och svår förlossning.

Idag har man kommit lite längre med forskningen kring detta område.  Tränar man från starten av graviditeten bygger moderkakan in fler blodkärl i sig, blir mer genomblödd. Det ger bättre näringstillförsel till bebisen.  Nyligen publicerade forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg en avhandling som visade att styrketräning på medelhög intensitet minskade gravidbesvär som dålig hållning , trötthet, huvudvärk, illamående, sömnlöshet och ryggsmärtor.

Amerikanska forskare har följt kvinnor som löptränat genom hela graviditeten tre gånger i veckan, minst 20 min  på en ansträngande nivå. Den studien visade att de mådde bättre, hade mindre risk för förlossningsdepression, fick en snabbare och mindre komplicerad förlossning. Risken att bebisen blev stressad av förlossningen var också lägre när mamman var van att träna.

Dock är det väldigt viktigt att  lyssna på kroppen och känns det konstigt då måste du  backa. Att vara ärlig mot dig själv och hur du mår är ett måste!! Framför allt anpassa träningen allteftersom graviditeten fortskrider, dra ner på intensiteten och längden på passen.  Satsa på att behålla och underhålla din fysiska kapacitet, inte på att bli bättre under graviditeten.

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s