Tänkvärda ord…

 

citat traning

 

Annonser

Tips till helgens fikastunder!!

raw_choklakaka_start

Denna kaka innehåller vitt socker utan bara nyttiga ingredienser som man kan njuta av utan dåligt samvete.

Raw brownie

– 2 + 1 dl valnötter

– 10 dadlar

– 3 msk raw kakaopulver

– en nypa salt

Gör så här:

1. Kör 2 dl valnötter fint i en matberedare. Kärna ur dadlarna.

2. Tillsätt dadlar, kakaopulver och salt och kör tills det blivit en deg. Vänd ner resten av valnötterna. Tryck ut i en liten form eller forma till en fyrkant och skär i mindre fyrkanter. Förvara i kylskåpet.

 

Fördelar med en aktiv andning!

untitled

Vi andas hela tiden, men utnyttjar bara en bråkdel av lungornas totala kapacitet.

Vi tar i genomsnitt 20 000 andetag för att hålla igång kroppens funktioner. Det gör andningen till kroppens viktigaste prioritet. Men om du mest andas ytligt genom att sänka bröstet, eller i värsta fall bara genom att röra nyckelbenen, kan mellangärdet inte röra sig fritt. Lungorna aktiveras inte heller fullt ut, hjärnan och kroppen får inte tillräckligt mycket syre, och de inre organen får inte den invändiga massage, de behöver.

Genom att arbeta aktivt med din andning kan du dock göra skillnad för hela din kropp bland annat:

En bättre matsmältning.

Ett starkare immunförsvar

Själen mår också bättre av att du fokuserar på att andas mer optimalt.

Ju bättre du blir på att syresätta cellerna i din kropp, desto bättre blir förutsättningarna i kroppen.

 

Bananglass

bananglass1

En ren chokladdröm. Svalkande bananglass smaksatt med nötter och choklad, naturligt söt av bananen. Snabbmixad, gott och näringsrik som passar lika bra till kvällsfika som frukost eller före/efter träningen. Dessutom är den läckra glassen perfekt för dig som är laktosintolerant då den inte innehåller några mejeriprodukter.

Ingredienser 2 port:

– 1 frusen banan (tina lite för att lättare kunna mixa)

– 0,5 dl hackade valnötter

– 1 msk kakao

– 1 tsk vaniljpulver

– 1 msk jordnötssmör (eller annat nötsmör)

Gör så här: Mixa och ät genast toppad med ex. kakaonibs, kokoschips, hackade nötter, frukt, bär eller vad du tycker om.

Recept hämtat från Sporthälsa

4 fördelar med rörlighetsträning